Over de functie
Doel van de opdracht
De functie van Projectmanager Harmonisatie is gepositioneerd binnen de bredere landelijke beweging naar meer integrale, domein overstijgende zorg- en ondersteuningsmodellen, waarin Omnizorg zich als koploper positioneert. De opdracht richt zich op het optimaliseren en verbeteren van het bestaande samenwerkingsmodel tussen de drie moederorganisaties. Binnen dit kader ontwikkelt en implementeert de projectmanager werkbare en duurzame oplossingen op de middellange en lange termijn, op basis van de bevindingen uit de BDO-rapportage.
De functie heeft tot doel beleid, processen en systemen te harmoniseren, personele en organisatorische knelpunten op te lossen, adequate (financiële) managementinformatie te realiseren en de samenwerking tussen de drie moederorganisaties structureel te versterken. De projectmanager werkt in opdracht van en legt verantwoording af aan het bestuur van Omnizorg, en werkt daarbij nauw samen met de manager bedrijfsvoering in een functioneel tandem, zonder hiërarchische lijnverantwoordelijkheid.
Mandaat en positionering
De projectmanager heeft mandaat om voorstellen te doen en besluiten voor te bereiden die bijdragen aan de harmonisatie van beleid en processen over de drie moederorganisaties heen. Dit mandaat omvat geen zelfstandige beleidsvorming met gevolgen voor de moederorganisaties; de uiteindelijke besluiten worden genomen door het bestuur van Omnizorg. Binnen zes weken na de start van de opdracht stelt de projectmanager een escalatieregeling op om bij knelpunten binnen de opdracht tijdig te kunnen doorpakken en bestuurlijke doorbraken te realiseren (“forceerkracht”).
De projectmanager werkt binnen het bestaande consortiummodel, conform het bestuurlijk besluit na het BDO-traject waarin de organisatiestructuur is doorgelicht. De opdracht richt zich op het implementeren van verbeteringen binnen dit model, niet op het ontwerpen van een nieuw samenwerkingsmodel.
Gewenste resultaten:
- Uitwerking van de BDO-conclusies naar heldere, gedragen en uitvoerbare organisatie brede oplossingen.
- Werkbare en geharmoniseerde processen en beleid op het snijvlak van HR, governance en bedrijfsvoering.
- Heldere en betrouwbare stuurinformatie voor management, bestuur en moederorganisaties.
- Structurele versterking van de samenwerking en duidelijke rolverdeling tussen Omnizorg en de moederorganisaties.
- Een toekomstbestendige organisatie- en HR-structuur die medewerkers ondersteunt en samenwerking faciliteert.
- Binnen zes weken na start: een werkend escalatiemodel als eerste mijlpaal.
- Het concreet, kwantificeerbaar en gefaseerd maken van deze resultaatgebieden is onderdeel van de opdracht; mijlpalen worden bij aanvang vastgesteld om voortgang en snelheid te waarborgen.
Locatie en team
Omnizorg is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Apeldoorn, Tactus Verslavingszorg, IrisZorg en Riwis Zorg & Welzijn. Het gebouw van Omnizorg staat aan de Stationsstraat in Apeldoorn dat de scheiding vormt tussen winkelgebied en woonwijk. In het pand zijn verschillende functies ondergebracht voor opvang, behandeling, zorg, wonen en werkactivering. Het pand biedt beschermd wonen aan voor vierendertig cliënten. De wooneenheden bevinden zich op de derde en vierde verdieping. Hier hebben cliënten een eigen plek waar ze tot rust kunnen komen en leren samenleven met anderen in een vergelijkbare situatie. Daarnaast is het mogelijk om thuishulp en ondersteuning te ontvangen via ambulante woonbegeleiding.
We richten ons op mensen met een sociale- verslaving en/of psychiatrische problematiek die dak- of thuisloos zijn geraakt en hierdoor vaak een combinatie aan problemen hebben. Rehabilitatie is onze grondgedachte. Zo werken we aan herstel van maatschappelijke waarden voor de doelgroep, (her)intreding in het arbeidsproces, deelname aan het leven van alledag, verantwoordelijkheid voor het eigen bestaan, betrokkenheid bij de directe omgeving, zorg en veiligheid voor de buurt. Omnizorg herkent toenemend dat zij deze visie niet alleen kunnen bereiken, dat de omgeving (sterk) in beweging is en impact heeft op het werk. Omnizorg werkt daarom intensief en als netwerkpartner samen met ketenpartners als gemeenten, zorgkantoor, behandelaars, beschermde woonvormen, veiligheidspartners en omwonenden.
Vragen? Wij helpen je graag!
Neem contact op met Ronald Kemp.
Wat wij bieden
Een functie met een tijdelijke opdracht en uitdaging waarbij je direct rapporteert aan het Bestuur Omnizorg. Je gaat voor 6 maanden aan de slag voor 24 tot 32 uur in de week waarbij er een mogelijkheid tot verlenging is. We kennen twee varianten om deze opdracht aan te gaan:
- Een tijdelijk dienstverband voor 6 maanden met een inschaling in FWG 60 van de Cao GGZ, of;
- Detachering waarbij het tarief ligt op maximaal 100 euro per uur, excl. BTW
Wat vragen wij van jou?
Jij bent een ervaren professional met aantoonbare kennis en praktijkervaring op het gebied van veranderkunde en governance in complexe samenwerkingsverbanden. Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, weet mensen en ideeën te verbinden en bouwt bruggen tussen verschillende partijen. Een analytische en data gedreven aanpak combineer je met bestuurlijke sensitiviteit en een pragmatische houding. Als projectleider beschik je over flinke verander- en doorzettingskrachtkracht. Je weet draagvlak te creëren op verschillende niveaus en brengt structuur aan in wat je doet. Oog voor detail hebben is in deze functie belangrijk, terwijl je tegelijkertijd het geheel overziet. Kennis van of ervaring binnen de zorgsector en/of met samenwerkingsverbanden tussen moederorganisaties is een duidelijke pré, omdat dit het inwerkproces versnelt en het draagvlak vergroot. Verder vragen wij:
- Een afgeronde hbo-/wo-opleiding in HRM, Bedrijfskunde of vergelijkbaar.
- Ruime ervaring in verander- en harmonisatietrajecten.
- Kennis van en ervaring met HR-data, governance, (financiële) stuurinformatie en rapportages.
- Ervaring met agile werken en projectmatig sturen
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Ronald Kemp via: rkemp@omnizorg-apeldoorn.nl
Ben je enthousiast?
Reageer dan vóór 30 januari 2026.
Over Riwis zorg & welzijn
Riwis begeleidt mensen die hulp nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Dat doen we voor mensen met psychische of sociale problemen en voor ouderen met lichamelijke hulpvragen. Riwis werkt in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en in de verzorging, verpleging en thuiszorg (VVT).
Bij ons staat het geloof in eigen kunnen altijd voorop. Dit geldt voor de begeleiding en zorg die we bieden, maar ook voor jou als medewerker. Wij vertrouwen op jouw vakkundigheid en passie voor je vak.
Wij kijken zowel naar wat mensen wel kunnen als naar wat ze niet kunnen. Ons doel is om mensen met hun eigen kwaliteiten te leren zo zelfstandig mogelijk te leven.